کانون تبلیغاتی شطرنج

کانون تبلیغاتی شطرنج

طراح، مشاور و مجری کلیه امور تبلیغات، چاپ و بسته بندی

گرافیک، وب سایت، مالتی مدیا، چاپ دیجیتال، ست اداری و...

راز و رمز رنگها در تبلیغات

چند سال پیش شخصی به نام لوئیز چس کین (Louis Cheskin)، مطالعاتی را روی رنگ ها انجام داد. او از خانم های خانه دار خواست تا برای شستن پارچه های لطیف، از مواد شوینده ای استفاده کنند که در 3 جعبه متفاوت قرار داشتند. رنگ جعبه اول زرد، جعبه دوم آبی، و جعبه سوم دارای خال های زرد روی زمینه آبی بود.

 

ماهنامه بازاریاب بازارساز - امیر شفقی: اگر تصمیم دارید از آگهی های رنگی در تبلیغات خود استفاده کنید، باید بدانید که رنگ، چیزی فراتر از ابزاری برای فریب دیگران است. کار اصلی رنگ ها ایجاد جوّ مناسب و برانگیختن احساسات مشتریان است و شرکت ها شانس موفقیت خود را با نشان دادن احساسات، به وسیله رنگ ها افزایش می دهند. در واقع رنگ ها نشانه هایی از کیفیت، سبکی، لطافت، استحکام، اعتبار، قیمت، خلوص، ذوق، سلیقه، بوی مطبوع و ظرافت هستند.

چند سال پیش شخصی به نام لوئیز چس کین (Louis Cheskin)، مطالعاتی را روی رنگ ها انجام داد. او از خانم های خانه دار خواست تا برای شستن پارچه های لطیف، از مواد شوینده ای استفاده کنند که در 3 جعبه متفاوت قرار داشتند. رنگ جعبه اول زرد، جعبه دوم آبی، و جعبه سوم دارای خال های زرد روی زمینه آبی بود.
 
با وجود این که محتوای جعبه ها یکسان بودند، بسته های مختلف عکس العمل های متفاوتی بین زنان خانه دار ایجاد کردند. آنها حس می کردند که شوینده جعبه زرد رنگ، بسیار قوی است و لباس ها را از بین می برد، شوینده ظرف آبی برای شستشو بی اثر است و شوینده جعبه آبی و زرد بهترین است.

طی مطالعاتی دیگر، به گروهی از زنان در دو ظرف زیبا، یک نوع خامه تعارف شد. یکی در ظرف صورتی و دیگری در ظرف آبی و از زنان خواسته شد که محصول بهتر را انتخاب کنند. بیش از 80 درصد خانم ها گفتند که خامه ظرف صورتی نرم تر و خوشمزه تر از خامه ظرف آبی بوده است. اگرچه ترکیبات هر دو محصول یکی بود. کارشناسان تبلیغات از قدیم می دانسته اند که رنگ می تواند موجب موفقیت یا شکست یک محصول شده و فروش کالا را بالا ببرد.

معنای پنهان رنگ ها در تبلیغات
 
مفهوم پنهان رنگ ها

هر رنگی معانی احساسی پنهان و متفاوتی دارد که در ادامه به برخی از این مفاهیم می پردازیم.

1- قرمز: برای سالیان متمادی بسته بندی های با رنگ قرمز می توانستند موجب بیشترین فروش شوند. این موضوع اتفاقی نبود چون اساسا قرمز، رنگ تبلیغاتی بوده و نماد عشق، گرما، احساسات و هوس است.

قرمز خوشحالی پیروزی را درون خود داشته، فشار خون را افزوده و باعث انقباض ماهیچه ای و افزایش تعداد تنفس می شود. قرمز، رنگ مسابقه و عشق است. قرمز گیلاسی نماد خوشگذرانی بوده، قرمز معمولی بیانگر فعالیت، کشش، تحرک است و قرمز روشن حاکی از کشش و خوشحالی و پیروزی است.

صاحبان رستوران های فست فود، روی میزها لوازم قرمز قرار می دهند و اتاق غذاخوری را قرمز می کنند. این سیستم، مشتری ها را تشویق به عجله کرده و تعداد غذاهای رزروی را نیز افزایش می دهد و کارگران در دستشویی های قرمز رنگ زمان بیشتری را نسبت به دستشویی های آبی رنگ سپری می کنند.

2- نارنجی: حسی از گرمای آتشین، با اثرات اشتیاق و تحرک و جوانی را در حجم زیاد به وجود می آورد. نارنجی سرعت ضربان قلب را بدون فشار خون افزایش می دهد. نارنجی رنگ مناسبی برای غذای آماده، گوشت و گوجه کنسروی است.

3- زرد: رنگ شادی و طراوت و دوستی بوده و حس شادی و خوشحالی را در زندگی به وجود می آورد. زرد تازه و روشن، مثل نارنجی به انسان حسی گرم القا می کند.

4- سفید: نماد پاکی، کمال، بلندهمتی، بیگناهی، عصمت، جوانی، آرامش و صلح است. این رنگ نمادی از پاکی است، به ویژه زمانی که با رنگ آبی همراه شود. رنگ سفید بهترین مکمل برای تمامی رنگ ها است؛ زیرا موجب می شود سایر رنگ ها جلوه ای عمیق تر و کامل تر پیدا کنند.

5- خاکستری: خاکستری بیانگر نوعی احساس شک و تردید است. بی نور بودن ، حسی از وحشت پیری و مرگ بر می انگیزد و با وجود اینکه کثیف ترین رنگ است، خاکستری متالیک حس قدرت، انحصارطلبی و موفقیت را بر می انگیزد.

6- صورتی: رنگی محجوب و عاشقانه است. این رنگ بیانگر آرامش و ظرافت، تایید و صمیمیت است.

7- نیلی: از خصوصیات بارز رنگ نیلی لطافت و دقت آن است که ناشی از ویژگی رنگ هایی است که آن را تشکیل داده اند. این رنگ بیانگر صمیمیت و عاطفه است.

رنگ با احساسات انسانی در ارتباط مستقیم است. هنری جانسون (Henry Johnson)، متخصص مطالعات انگیزشی، تحقیق پیچیده ای را در این باره انجام داد و نتایج تحقیق خود را در مقاله ای در حوزه تجارت و ارتباطات بیان داشت. اطلاعاتی که در ادامه می آید به طور جامع از تحقیق مذکور گرفته شده است.
 
 معنای پنهان رنگ ها در تبلیغات
 
رنگ ها و القائات آنها

اعتماد = زرد
اعتبار = زرد
ایمان = آبی
امید – سبز
آتش = زرد
آتش بس = سفید
انفعال و بی ارادگی = آبی
ابدیت و فناناپذیری = آبی
افسردگی = بنفش
بی نظمی = بنفش
بلوغ = قهوه ای
بی گناهی = نقره ای و سفید
برومندی و سودمندی = سبز
پوچی = آبی
پریشانی = ارغوانی
پاییز = قهوه ای
تقدس = سفید
تمایز = زرد
تواضع = آبی و سیاه
تسلط = قرمز و نارنجی
تقوا = بنفش
تعمیرپذیری و قابلیت استفاده مجدد = سیاه
ترس = آبی و بنفش
تنهایی = بنفش
تجاوز = قرمز و نارنجی
پادشاهی = سیاه
پاکی و خلوص = سفید و زرد
ثبات = آبی
جایزه = آبی
جادو = بنفش
حسادت = سبز
حاصلخیزی = قهوه ای
حقیقت = آبی
حالت مردانگی = قهوه ای
خشم = قرمز و نارنجی
خشنودی = سبز
خویشتن گرایی = آبی
خطر = بنفش
خرافات = بنفش
خشونت = بنفش
خرد = نقره ای
درخشندگی = زرد
دانش = زرد
در انتظار مصیبت بودن = بنفش
دوستی و معاشرت = قهوه ای
رفاقت = سبز
راز = آبی و بنفش
رستنی و سبزی = سبز
رشد سبزی = قرمز و نارنجی
روشنفکری = زرد
زیبایی (انسان) = سبز
زیبایی (فطری، خدایی) = زرد
زمینی = قهوه ای
زندگی ابدی = سبز
زر و طلا = زرد
سایه = آبی
سوگواری = آبی و سیاه
سلامتی = سبز
سرما = آبی
شهرت = صورتی
شرافت و افتخار = آبی
شیطان = آبی
شادمانی و بشاشی = زرد
شفقت = آبی
شجاعت = قرمز و نارنجی
شادی = قرمز و نارنجی
صرفه جویی = ارغوانی
صمیمیت = صورتی
طلوع = صورتی
عشق (انسانی) = قرمز
عشق (خدایی) = بنفش
عشق (زبانی) = قرمز و نارنجی
عواطف انسانی = قرمز
غم = آبی و سیاه
اندوه = سیاه
غصه و مالیخولیا = ارغوانی
فداکاری = قرمز و نارنجی
فراست و زیرکی = زرد
فضیلت = زرد
فراغت = سبز
قدرت = آبی و سیاه
قدرت و توانایی = قرمز و نارنجی
قدرت (فیزیکی) = قهوه ای
قوه مردی و نیرومندی = قهوه ای
کامیابی و رضایت = قرمز و نارنجی
کنش و عملکرد = قهوه ای
کشتار و خونریزی = قرمز و نارنجی
گرما (جوی) = قهوه ای
گرما (درونی) = قرمز و نارنجی
لذت = صورتی و نقره ای و سبز
مرگ = مشکی و بنفش
موثر و برانگیزاننده احساسات = بنفش
معنویت = آبی
موفقیت و پیروزی = قرمز و نارنجی
معنویت = آبی و بنفش
ناملموس = آبی
وقف (بخشش) = بنفش
ورزش = قهوه ای
وفاداری = سیاه
هیجان = قرمز و نارنجی
هوای نفس = قرمز و نارنجی

بدترین پیامهای تبلیغاتی

مطمئنا وقتی پیامی را بارها شنیده باشید، تکراری شده و دیگر نمی‌تواند توجه شما را به خود جلب کند. در ادامه به بیان ۸ عبارت تبلیغاتی خواهیم پرداخت که بعضی از شرکت‌ها در برنامه‌ی بازاریابی خود، به اشتباه از آن‌ها استفاده می‌کنند:

 

حمیده خادم زاده: در دنیای تجارت این باور وجود دارد که تبلیغات نه تنها هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. با این حال پیام‌های تبلیغاتی نامناسب و بی‌مفهوم می‌تواند علاوه بر خدشه‌دار کردن اعتبار یک شرکت یا گروه تاثیر معکوسی روی جذب مشتری داشته باشد. تا به حال به متن پیام‌های تبلیغاتی که در خبرنامه‌های هفتگی یا وب‌سایت‌ها وجود دارد، دقت کرده‌اید؟

مطمئنا وقتی پیامی را بارها شنیده باشید، تکراری شده و دیگر نمی‌تواند توجه شما را به خود جلب کند. در ادامه به بیان ۸ عبارت تبلیغاتی خواهیم پرداخت که بعضی از شرکت‌ها در برنامه‌ی بازاریابی خود، به اشتباه از آن‌ها استفاده می‌کنند:

۱. ما بالاترین کیفیت را ارایه می‌دهیم

همه‌ی کمپانی‌ها ادعا دارند که بالاترین کیفیت را ارایه می‌دهند و مشتریان هم می‌دانند که در ۹۹٪ موارد، این عبارت صرفا یک ادعای محض است.  ضمن این که منظور از "بالاترین کیفیت" مفهوم مشخصی نیست و معلوم نیست این کیفیت برتر در مقایسه با چه محصولی و بر اساس چه استانداردی تعیین شده است.

۲. بهترین خدمات را از ما بخواهید

 

تقریبا می‌توان گفت که تمام شرکت‌ها ادعای ارایه‌ی بهترین خدمات را دارند و تمام مشتریان هم می‌دانند که این ادعا در مورد تمام آن‌ها صدق نمی‌کند. ضمن این که تجربه ثابت کرده است شرکت‌هایی که روی این قضیه ادعای بیشتری دارند، خدمات قابل قبولی هم ارایه نمی‌دهند. به خاطر داشته باشید این قاعده‌ی معکوس همواره برقرار است: "همیشه روی موردی تاکید بیشتری دارید که کمتر به فکر انجام دادن آن هستید."

۳. ما پیشرو در این عرصه هستیم

واژه‌های این عبارت قبل از این که به گوش برسد، اثر خود را از دست داده‌اند. چرا که اکثر ما از شنیدن این پیام خسته شده‌ایم. علاوه بر این، این سوال همیشه پیش می‌آید که "صنعت پیشرو" چه معنایی دارد؟ یعنی شما بهتر از هر شرکت دیگری این کار را انجام می‌دهید؟ آیا رقبا از وجود پدیده‌ای چون شما شگفت‌زده شده‌اند؟ بدیهی است که این عبارت هم جز ادعای پوچ، مفهوم دیگری ندارد.

۴. هدف اصلی ما مشتر‌ی‌مداری است

اگر هدف اصلی شما مشتری‌مداری است پس تمرکز چندانی روی کیفیت محصول، سرمایه‌گذاری یا کارکنان خود ندارید. چرا یک مشتری باید به چنین شرکتی اعتماد کند؟

۵. مجهز به آخرین فناوری هستیم

در واقع معنای ضمنی که از این پیام می‌توان برداشت کرد این است که "ما معمولی هستیم." چرا که اگر پیشرفت تکنولوژی به سطح معینی محدود باشد، همه به آن دسترسی دارند. آخرین باری که شرکتی توانست محصولی فراتر از فناوری موجود در بازار ارایه کند را به خاطر دارید؟ بله. محصول آیفون اپل بود که آن هم مربوط به ۱۰ سال پیش بود.

۶. محصول ما نسل جدیدی از ... است

همان اعتراض مورد قبل در اینجا هم وارد است. طبیعتا وقتی تکنولوژی حرکتی رو به جلو دارد، شرکت‌های دیگر هم در یک نقطه ثابت نمی‌مانند. اصطلاح "نسل" به یک جریان اشاره دارد. از این رو، روی کار آمدن "نسل جدید" را می‌توان به دیگر شرکت‌ها نیز تعمیم داد.

۷. در این زمینه به عنوان یک رهبر فکری شناخته شده هستیم

این شعار در ذهن خواننده این مفهوم را تداعی می‌کند که ایده‌های دیگر افراد متعلق به این کمپانی است. حتی در مثبت‌ترین حالت، این طور برداشت می‌شود که ایده‌های خوب نخست متعلق به این شرکت است و بقیه در حال استفاده از آن هستند. در کل "رهبر فکری" معنای معقولی ندارد و مفهوم قابل قبولی را منتقل نمی‌کند.

۸. اعضای تیم کاری ما گروهی مجرب هستند

یکی از راه‌های تشخیص پوچ بودن یک پیام تبلیغاتی آن است که از عبارت متضاد آن استفاده کنیم. برای مثال در مورد این پیام می‌توان گفت: "اعضای تیم ما گروهی بی تجربه هستند." این نوع پیام‌ها در حالتی کاربرد دارند که پاسخی متقابل به پیام تبلیغاتی گروه رقیب باشند در غیر این صورت ادعایی خسته‌کننده و بی‌معنا هستند.

7 روش برای تبلیغات حرفه ای در اینستاگرام

اینستاگرام در حال حاضر یکی از بهترین شبکه های اجتماعی جهت تبلیغات است ، در این مطلب 7 روش کاملا حرفه ای را برای استفاده تبلیغاتی هر چه بهتر از اینستاگرام را بخوانید.

 

از زمانی که وبلاگ‌ها در میان مردم به شهرت رسیدند، بازاریابی و تبلیغات از طریق افراد تاثیرگذار رواج یافت. اینستاگرام در حال حاضر آخرین معدن طلایی است که به عنوان پلت فورمی برای تبلیغات از آن استفاده می‌شود.
وب‌سایت بازده: چنان‌چه به دنبال روش های تبلیغات در اینستاگرام  هستید در این نوشتار همراه ما باشید. از زمانی که وبلاگ‌ها در میان مردم به شهرت رسیدند، بازاریابی و تبلیغات از طریق افراد تاثیرگذار رواج یافت. اینستاگرام در حال حاضر آخرین معدن طلایی است که به عنوان پلت فورمی برای تبلیغات از آن استفاده می‌شود.

این پلت فورم برای انواع و اقسام شرکت‌ها به خوبی کار می‌کند؛ چه در زمینه کیف و کفش باشند یا تناسب اندام؛ چه موضوع کارشان گشت و‌ گذار باشد یا تجارت الکترونیک و … اینستاگرام برگ برنده بیشتر برنده‌ها بوده است. حال سوال اینجاست که شما چگونه می‌توانید افراد تاثیرگذار اینستاگرام، که آنها را اینستاگرامر می‌نامند، پیدا کنید؟

سوال مهم تر این است که وقتی آنها را پیدا کردید، چطور می‌خواهید از آنها بخواهید که برایتان تبلیغات کنند؟ بیشتر شرکت‌ها و برندها این کار را به آژانس‌های تبلیغاتی‌ای واگذار می‌کنند که دپارتمان مخصوصی برای کار با اینستاگرامرها دارند. با این حال، اگر شما می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید، در زیر هفت سوال و نکته برای کار با این افراد را در اختیارتان قرار می‌دهیم.


۱. یکی از روش های تبلیغات در اینستاگرام این است که آنها را در kik یا تلگرام پیدا کنید

Kik اپلیکیشنی است که به شما اجازه می‌دهد به راحتی پیام هایتان را بدون داشتن شماره تلفن یا ‌ای میل طرف مقابل به او برسانید. این راهکار در تلگرام نیز عرضه شده است و می‌توان با داشتن ID فرد او را در این برنامه پیدا و با او صحبت کرد. اگر می‌خواهید با اینستاگرامرها در ارتباط باشید، باید یکی از این دو روش را انتخاب کنید.

۲.  بدانید چه مدت پست تبلیغاتی تان روی پیج قرار می‌گیرد

برخلاف پست‌های ارسالی در وبلاگ‌ها و وب سایت‌ها که به مدت طولانی یا برای همیشه در آنجا قرار می‌گیرند، اینستاگرامرها قوانین خاص تری برای تبلیغات در پیج شان دارند و به شما خواهند گفت که برای مدت معینی پست تبلیغاتی شما را در پیج نگه خواهندداشت. تعرفه تبلیغاتی نیز به میزان زمان درخواستی شما بستگی خواهدداشت. به هر حال شما باید بدانید که تبلیغات تان چند ساعت روی پیج قرار خواهد گرفت.

از اینستاگرامر مورد نظر درخواست کنید که تبلیغات تان را در ساعت مخصوصی روی پیج قرار دهد که معمولا افراد بیشتری آن را ببینند (به عنوان مثلا ساعات کاری یا نیمه‌های شب زمان مناسبی برای ارسال تبلیغات نیست).

ضمنا شما می‌توانید از اینستاگرامر مورد نظر بخواهید که در بازه زمانی تعیین شده، چند بار تبلیغات شما را repost کند؛ این کار به معنای آن است که به عنوان مثال شما می‌خواهید آگهی تان به مدت دو ساعت روی پیج باشد ولی هر نیم ساعت یک بار پاک شده و دوباره روی پیج قرار بگیرد تا به اصطلاح آگهی تان هر نیم ساعت یک بار بالا بیاید. همچنین اطمینان حاصل کنید که فالوئرهای آن پیج همه ایرانی بوده و به اصطلاح فیک یا غیرواقعی نباشند.

۳. یکی دیگر از روش های تبلیغات در اینستاگرام  این است که بدانید آیا لینک ما را در بیو (bio) خود قرار می‌دهید؟

اینستاگرام به شما اجازه نمی‌دهد که در زیرنویس عکس هایتان از لینک استفاده کنید. تنها لینکی که می‌توانید در این رسانه اجتماعی استفاده کنید، در محدوده بیوگرافی پروفایل اینستاگرام قرار دارد. برخی از اینستاگرامرها با قرار دادن آگهی تان در پیج شان به طور رایگان لینک سایت یا وبلاگ شما را نیز در بیو قرار می‌دهند اما برخی دیگر هزینه اضافی برای این کار دریافت می‌کنند. به هر حال اگر خواستید این کار را انجام دهید، مطمئن شوید که در زیرنویس تصویر تبلیغاتی تان این موضوع ذکر شود تا کاربران به راحتی بتوانند وارد سایت شما شوند.

۴. با خرید تبلیغات طولانی مدت تخفیف بگیرید

قبل از این که این مورد را شرح دهیم، بدانید که بهتر است قبل خرید یکباره و طولانی مدت، پیج‌های مختلفی را امتحان کنید و هرکدام که بازدهی بیشتری داشت برای این کار انتخاب کنید. در ابتدا باید از اینستاگرامر بپرسید که هزینه یک پست برای مدت مشخص چقدر می‌شود.

زمانی که قیمت دست تان آمد، از او بپرسید که آیا برای خرید هفتگی یا ماهیانه تخفیفی در نظر گرفته است یا خیر. بیشتر اینستاگرامرها این تخفیف را در نظر می‌گیرند و آگهی شما را یک روز در میان یا هفته‌ای چند بار به نمایش در می‌آورند.

۵.در مورد دیگر آگهی دهندگان سوال کنید

شاید برایتان مهم باشد که چه برندهای دیگری با اینستاگرامر کار می‌کنند. اگر در این باره سوال نکنید ممکن است روزی ببینید که آگهی شما بعد از آگهی رقیب اصلی تان قرار گرفته است!

۶.قیمت‌ها به شدت متنوع است

روش های تبلیغات در اینستاگرام بسیار گسترده است و هر فرد قیمت و تعرفه خاص خودش را دارد و این تعرفه‌ها به شکل چشمگیری با هم تفاوت دارند. حواس تان باشد که در ازای چه خدماتی چه پولی می‌دهید.

۷. حواس تان انواع حساب‌های کاربری در اینستاگرام باشد

حساب‌های مختلفی در اینستاگرام وجود دارد. شما اگر می‌خواهید خودتان تبلیغات اینستاگرامی خود را بر عهده بگیرید، باید حواس تان به موارد زیر باشد:

پیج‌های موضوعی: تبلیغات در این پیج‌ها معمولا از پیج‌های دیگر ارزان تر است. پیج‌های موضوعی بر روی موضوع خاصی متمرکز هستند و به شخص خاصی وابستگی ندارند. آنها ممکن است فقط عکس هایی از حیوانات، طبیعت، عکس‌های کارتونی، جوک و لطیفه یا عکس‌های آموزشی ارسال کنند.

پیج‌های فروشگاهی: تعرفه تبلیغات در این پیج‌ها معمولا در حد وسط قیمت‌ها قرار دارد. تعداد فالوئر زیاد یکی از ویژگی‌های این پیج هاست و البته باید توجه داشته باشید که تعداد آگهی هایی که این اینستاگرامرها ارسال کنند نیز زیاد است.

پیج‌های شخصی وبلاگ نویسان یا دیگر افراد مشهور: اینگونه پیج‌ها اغلب بیشترین میزان قیمت در اینستاگرامرها را دارند. دلیل این موضوع نیز تاثیر زیاد این افراد روی کاربران شان است. به طوری که احتمالا تبلیغات در این پیج‌ها بازدهی بیشتری خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که معمولا این افراد آگهی کمی ارسال می‌کنند و تا خودشان از کیفیت کالای شما اطمینان نداشته باشند، آن را تبلیغ نخواهند کرد.